nu-i aşa că te preocupă imaginea?

Tendinţe

Gherila marketing si razboiul adevarat: Marcile americane globale sunt afectate de razboiul din Irak

Declinul respectului pentru valorile culturale americane exacerbat de criza din Irak ar putea avea  un efect dezastruos asupra imaginii brandurilor americane, ca McDonald's, Coca-Cola, Nike sau Microsoft - arata un recent studiu global asupra atitudinilor fata de consum.

Faptele: declin fin

 

Numarul persoanelor carora le plac si care folosesc produse cu marci americane a scazut semnificant in ultimul an, in timp ce brandurile non-americane au ramas stabile. Potrivit NOP World, care a realizat sondajul, controversata implicare a Americii in Irak, modul in Pentagonul poarta "razboiul impotriva terorismului", scandalurile coroporatiste si refuzul Casei Albe de a semna acordul de mediu de la Kyoto, toate impreuna, au afectat negativ perceptia culturii SUA si a marcilor majore americane.

 

Nu este un boicot masiv, doar o eroziune a sprijinului, dar este un avertisment pentru brandurile vizate - explica directorul NOP World, companie care a lansat, in 1998, un program de cercetare a consumului si popularitatii pe pietele internationale. Pana in 2002, toate marcile, inclusiv McDonald's sau Coca-Cola, au crescut in termeni de familiaritate si consum. Anul trecut insa, cresterea popularitatii marcilor majore - inclusiv din Europa si Asia - a stagnat. Iar in ultimele 12 luni, trendul a devenit negativ, marcile americane fiind cele mai greu lovite.

 

Din cercetarile NOP reiese ca numarul non-americanilor care "au incredere" in Coca-Cola a scazut de la 55% la 52%, in timp ce pentru McDonald's s-a inregistrat o scadere de la 36% la 33%, pentru Nike de la 56% la 53%, iar pentru Microsoft de la 45% la 43%. La fel, consumatorii care asociaza Coca-Cola cu "onestitatea" au scazut de la 18% la 15%, pentru McDonald's scaderea fiind de la 19& la 14%, pentru Nike de la 56% la 53%, iar pentru Microsoft de la 45% la 39%. Per total, numarul consumatorilor din intreaga lume care "folosesc" branduri americane a scazut de la 30% la 27% - in timp ce pentru marcile non-americane valorile consumului raman stabile, la 24%. Cercetarea - care a implicat 30.000 de respondenti, de pe toate pietele lumii - a fost realizat intre ianuarie si martie, perioada marcata de cresterea crizei din Irak.

 

NOP World a mai gasit si ca declinul interesului si respectului pentru produsele SUA se reflecta asupra imaginii consumatorilor asupra valorilor culturale americane. Procentajul consumatorilor care cred ca onestitatea este un important atribut al culturii americane se situeaza sub pregul de 50% in piete majore ca Franta, Italia, Germania, Spania sau Turcia: in Germania, doar 31% dintre consumatori cred ca onestitatea este un atribut al culturii americane, iar 1n Arabia Saudita doar 23%. Mai mult, in timp ce consumatorii din state musulmane - ca Turcia, Egipt sau Arabia Saudita - nu prefera sa imparta valorile culturale ale SUA, rezultatele NOP arata ca nici consumatorii de pe piete europene majore se simt diferiti de americani. In comparatie cu consumatorii din tari ca Venezuela, Taiwan, Filipine, Brazilia si Australia - dintre care peste 75% spun ca ca impartasesc valorile SUA -, doar 65% dintre consumatorii din Marea Britanie, 63% dintre cei din Franta sau Italia si 55% dintre cei din Germania raspund la fel. In paralel, un numar tot mai mare ed consumatori din intreaga lume si-au exprimat credinta ca unele elemente pozitive din cultura americana - ca internationalismul, altruismul si toleranta - sunt in declin.

 

Valorile brute ale respectivei cercetari de piata internationale au fost publicate The Guardian, cotidian britanic indeobste critic la adresa politicii neoconservatorilor de la Washington. Cotidianul american New York Times face insa o ancheta jurnalistica in randul managerilor companiilor americane din strainatate, din care reiese  ca marcile americane au metode de a ramane solide la nivel global chiar si in vremuri de razboi.

 

Va urma: Companiile americane ca Ford, McDonald's, Kodak sau Coca-Cola spun insa ca, pana acum, extinderea anti-americanismului nu ar fi afectat marcile lor. Cauza ar fi aceea ca, prin sofisticatele tehnici de marketing pe care le folosesc marile marci americane pe pietele globale, multi oameni vad aceste produse originare din SUA drept bine inradacinate in spatiul lor national.

Petre Munteanu

Data publicării: 15 iunie 2004 | 13:29
tipăreşterecomandă
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
apreciază

Citeşte:


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by Avandor Content Server