nu-i aşa că te preocupă imaginea?

La zid

Romanache din Romanachia!

Nu stiu cine a inventat acest cuvant. Prima data l-am descoperit in vocabularul creatorilor de publicitate, pe vremea cand ma bucuram de ne-romanachi-smele lor, si desemna acel roman care habar nu avea de ce se intampla in jurul lui, care era, daca nu imun, cel putin un maestru monstruos al interpretarilor gresite cand era vorba de mesajele diferitelor campanii publicitare.

 

De atunci, trecut-au anii si Romanache s-a facut mare: handicapul lui de intrepretare la nivelul mesajului comercial-publicitar s-a extins la intelegerea oricarui mesaj. Romanache nu e doar conducator de caruta, ci si sofer inlantuit in aurul bratarilor si al lantisorului scarbo-simandicos atarnat peste bluza neagra mulata pe muschii pectorali si ai bratelor, singurii activi de altfel. Romanche de la volanul jeep-ului nu difera de saracul carutzas decat prin faptul ca primul are contact cu toata media internationala, pe cand cel de al doilea se confrunta doar cu televiziunea nationala, cea care penetreaza in exclusivitate pana la casuta lui din varful dealului. Amandoi sunt imuni la problematica momentului. Adica sunt paralizati de nepasare, scarbosi prin negarea implicarii personale in treburile comunitatii. Romanache nu e partizan, pentru ca el nu stie ce se intampla si nici nu vrea. Il intereseaza ce sa dea de mancare la cal maine si in ce club sa mearga poimaine. Evident, ca nu e aceeasi persoana. Daca vei crede ca e aceeasi persoana, esti un Romanache, si aceste cuvinte nu sunt pentru tine. Daca ti se pare ca nu ai inteles ce scrie aici, inseamna ca esti deja un fost Romanache si trebuie sa ne cauti la .

 

Romanache traieste atemporal. Dupa cal/masina, casuta si vila in afara Bucurestiului, Brasovului, Iasului sau Timisoarei, el nu mai viseaza. Realitatea momentului nu mai exista pentru el. Politica? Rareori, un moment de bascalie! Talk-show-urile politice? Caterinca audio-video la miez de noapte din care nu intelege nimic! A doua zi, Romanache are de dus calul/vaca la pascut sau fata fals-blonda la noul club de noapte din centrul orasului. Ciudat sau nu, Romanachele-rural isi consuma toata energia pentru a-l combate focos si aiuristic pe cel care, in weekend, contra unor parai substantiali, ii invadeaza ograda cu muzica house si cu femei cu fuste scurte, chiar daca afara sunt minus 19 grade. Romanchele-urban nu inghite taranul – esenta stagnarii. Un Romanache-rural care nu stie de ultimele trend-uri trance? Ce poate fi mai josnic!

 

Nepasator, oriunde ar fi, Romanchele este miezul cleios al indiferentei, al nepasarii si al somnului pe o ureche bleaga si scofalcita a neimplicarii. Romanache este Ne-romanul! Romanche nu are tara, ci doar o fasie de pe suprafata Romaniei, in care are de dus un mijloc de transport la alimentat. Cine este in spatele acestei alimentari?  Who cares? Nici un Romanche nu stie o limba straina… bine! Nu are de ce, spatiul lui nu are nevoie de intersectare cu alte culturi. Traieste ca sa bage in gura, nu baga in gura intru comunicare. Comunicarea lui Romanache nu e indreptata decat catre mandra sau spre blonda lui falsa, sau spre tovarasii de club sau de bodega. Si atunci cand deschide gura, e ori porcos, ori insipid, cu pretentie de mare creativitate lingvistica.

 

Romache e un bou cu pretentie de taur. Un cretin, cu pretentie de prost. El e mereu cu pretentii.

 

Nu fi Romanche, du-te si voteaza! Daca nu, maine vom scrie din nou despre tine. Si tot asa, ca mine, vor tot scrie altii, poate din alte zone, pana cand spatiul acesta, prea fericit atata vreme de inteligenta, creativitate si feeling civic, va deveni nu doar un tzash-pasht al romanachilor - adica Romanachia!

Liviu Druga

Data publicării: 29 Noiembrie 2004 | 18:43

25 Noiembrie 2004 | 18:46

PSD cumpara 40.000 de exemplare din Academia Catavencu!

24 Noiembrie 2004 | 20:00

PSD, noul Fun Club al Academei Catavencu?

15 Noiembrie 2004 | 12:29

Marcile cu imaginea la targ - IndAGRA 2004

09 Noiembrie 2004 | 16:48

Afacerea cu Adevarul

7 aprilie 2004 | 12:06

Bojan Spasic: Friends

2 aprilie 2004 | 09:23

7 răspunsuri de la Adina Sorescu, Managing Director DDB Bucharest

recomandă

Citeşte:

Nicolau pleaca de la TVR

Sarmalele Reci ataca Nord-Vestul la sfirsit de saptamina

Akamai si Macromedia anunta disponibilitatea solutiei Flash Video on-demand

Noi mustati in publicitate sau 2 ani de FRIENDS Advertising


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by Avandor Content Server