nu-i aşa că te preocupă imaginea?

Analiza

Afacerile Americii sunt afacerile

De-abia incepusem sa lucrez la firma de publicitate Media Renaissance (cunoscuta acum sub numele de sevenEcho LLC) in calitate de Creative Director cand am plecat in delegatie in Miami, Florida pentru o intalnire de afaceri la nivel inalt cu unul dintre cei mai ravniti clienti in domeniul publicitar din partea asta a Oceanului Atlantic – vodka Absolut.   Firma noastra avea sa propuna o noua idee interactiva pentru campania lor de publicitate pe Internet, iar eu aveam sa prezint parte din program.  Bineinteles, eram pe atat de emotionata cat poate fi o tanara de 24 de ani in fata celei mai avansate echipe in materie de creativitate din Statele Unite.  Nu aveam prea multa experienta in domeniu la un nivel ridicat ca acesta si tremuram de emotie.  Si totusi, cel mai surprinzator lucru s-a intamplat: pe intreg parcursul prezentarii, toti cei prezenti au pus intrebari foarte la subiect, au fost foarte atenti si au comentat asupra detaliilor si calitatii programului. Toate intrebarile si comentariile mi-au fost adresate mie personal intr-o maniera profesionala impecabila.  Am fosta tratata cu acelasi respect si aceeasi seriozitate ca toti cei prezenti.  M-am simtit ca un partener egal in conversatie si relatie de afaceri.  La finalul intalnirii am semnat contractul.

 

Va scriu despre aceasta intalnire pentru ca nu am mai intalnit acest nivel de profesionalism.   Partenerii de afaceri de la vodka Absolut m-au tratat cu respect si seriozitate si asteptau acelasi tratament din partea mea.  Odata ce au invatat sa-mi pronunte numele (a trebuit sa le explic ca se pronunta ca si cum ar spune “I wanna do something” ceea ce a provocat un ‘aaaa’ de luminare in sala de sedinta), l-au folosit inainte de a-mi pune fiecare intrebare, ma priveau direct in ochi si tratau fiecare subiect ca si cum nu ar fi avut nimic de pierdut, ceea ce era si cazul.  La acest nivel in jocul complicat al afacerilor nici nu poti fi altfel decat direct cu partenerii.  Toate cartile erau date pe fata: cum ne ajuta pe noi (clientii) acest program pe care il prezentati, cum anume ne va ajuta sa crestem vizibilitatea produsului si nu in ultima instanta, cat costa programul?  La acest nivel, nu este timp de conversatii inutile – trebuie adoptata o maniera directa si onesta.  La urma urmei, vorbim de afaceri.

 

Proverbul american “Timpul costa bani” n-a fost niciodata mai adevarat: oamenii de calibrul lor au multe lucruri importante de facut si discutat si ne-au dat de stire de la inceput ca e un privilegiu pentru noi sa ne acorde o ora din programul lor incarcat.  Prima propozitie care ne-a fost adresata dupa salutari si introduceri a fost “Avem o alta intalnire in doua ore si trebuie sa luam avionul in curand – haideti sa facem aceasta intalnire cat se poate de eficienta.”  Timpul era scurt, ceea ce insemna ca prezentarea noastra trebuia sa fie cat se poate de substantiala si la subiect.  Pasul alert al vietii de afaceri americane (cu toate ca remarca se aplica si vietii sociale si personale) era simtit din plin.

 

Comunicarea cu clientul dupa ce contractul a fost semnat e tot atat de important cat si intalnirea de afaceri.  Imediat dupa intalnire, trimitem clientilor un mesaj de multumire de obicei via e-mail in care le multumim pentru timpul acordat si le dam detalii despre documentele care vor urma.  Ulterior, intocmim documentele de care clientul are nevoie: un document-propunere care detaliaza contractul, o prezentare exemplu a programului pe care il oferim si un outline al programului continand detalii specifice clientului. Comunicarea este esentiala oricarei relatii, in special unei relatii de afaceri.   In cazul in care dupa intalnire clientul nu este interesat in programul pe care il oferim le trimitem un mesaj de multumire si le extindem promisiunea si speranta unei colaborari viitoare.

 

Un comentariu de incheiere: cum este cazul in lumea afacerilor majoritatea timpului, conteaza pe cine cunosti si nu atat cat cunosti.  Panza relatiilor de afaceri si matrixul pe care eu il denumesc “cunosc eu pe cineva care cunoaste pe cineva” al industriei de publicitate sunt pe atat de complexe pe cat sunt necesare unei firme tinere pentru a-si asigura succesul.  Si totusi, faptul ca esti bine ‘conectat’ nu are drept esenta pupaturile in partea dorsala sau coruptia.  Intr-o maniera deschisa si directa am reusit sa obtinem un account la care toti ravneau – cine spune ca nu mai e loc de sinceritate in lumea asta?

Oana Nechita

 

Data publicării: imagoo.ro | 2003
tipăreşterecomandă

Citeşte:

IMAGOO numarul 7

Epopeea controversatului calendar la final

AdPrint - echipe de creatie din 13 tari europene si–au inscris lucrari in festival

Comunicare online si nu numai


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by Avandor Content Server