„Itsy-Bitsy Teenie-Weenie Yellow Polka-Dot Bikini”

Nu exista nici o indoiala ca bikinii (un plural) au avut un impact puternic asupra culturii populare, schimband lumea modei, asa cum putine alte piese de imbracaminte au mai facut-o (e.g. sapca).

Exprimarea feminitatii
Bikinii, dupa cate se stie, sunt niste chiloti mai mici, care au facut furori in anii ’60. Scandaloasa a fost aparitia lor in lumea modei, in ideea de a celebra si emancipa femeia; dar si de a o transforma intr-un obiect al dorintei, spre dezamagirea feministelor.

Primele femei care s-au aventurat sa poarte bikinii in public au intrat in legenda, devenind simboluri ale culturii secolului XX. Cine ar putea-o uita pe Ursula Andress in James Bond din 1962, imbracata in bikini, cu un cutitas la brau, iesind din mare? Atat de puternica a fost imaginea asupra publicului, incat ea a fost repetata 40 de ani mai tarziu de Halle Berry in filmul „Die Another Day”. Alta aparitie memorabila, tot in bikini, a fost aceea a Brigittei Bardot in filmul „And God Created Woman”.

In 1962, a avut loc prima aparitie a bikinilor pe coperta Playboy, iar cativa ani mai tarziu au aparut si pe coperta revistei Sports Illustrated.

Antichitati
Prima datare a bikinilor se gaseste reprezentata pe un mozaic in Villa Romana del Casale din Sicilia, si are o vechime de aproximativ 1700 de ani. Din nefericire, moda bikinilor a aparut ceva mai tarziu, la sfarsitul anilor ’50, cand acestia au devenit un simbol al exprimarii libere a feminitatii. „Bikinii dau femeilor incredere, ei sunt o marca a libertatii feminine. Ei au supravietuit si datorita scandalurilor pe care le-au provocat”, se explica, pentru BBC, Kelly Killoren Bensimon, autoare a lucrarii The Bikini Book.

Bikinii si-au facut debutul in 1946, evident la Paris, si au fost creati de Louis Reard, un inginer care pe la mijlocul anilor ’40 a intrat in afacerea cu lenjerie intima a mamei lui. Initial i-a fost greu sa gaseasca un model care sa aiba curajul sa pozeze in bikini, asa ca a apelat la niste dansatoare de strip-tease care n-au avut nici o problema sa-i promoveze.

Ideea pentru bikini i-a venit pe plajele din St.Tropez, unde a remarcat cum femeile incearca sa-si gaseasca o tinuta cat mai sumara pentru plaja. Impreuna cu prietenul lui, designerul Jacques Heim, Reard a intrat in competitia de atunci de a produce cel mai mic costum de baie. Asadar, Heim a creat cel mai mic costum de baie, iar Reard a dat numele de bikini.

Cu putin timp inainte de aparitia bikinilor, insula omonima devenise celebra pe seama primelor teste pentru bombele nucleare. Cuvinte ca „bomba” au inceput sa fie foarte des utilizate de presa pentru a descrie ceva senzational si, fara indoiala, Reards s-a folosit de aceasta popularitate a insulei pentru a lansa bikinii.

Obsesie, pudoare, emancipare
Bikinii au facut senzatie, dar nu toate femeile erau pregatite sa-i poarte.

Pentru conservatorii americani, bikinii erau mult prea mult peste nivelul bunului-simt unanim acceptat. Revista Modern Girl considera ca „este de neconceput ca o fata cu tact si decenta sa poarte asa ceva”.

Cu toate acestea, o data cu revolutia sexuala s-au afirmat si bikinii, exceptand tarile catolice, unde acestia au fost blamati. Bikinii au fost acceptati si intr-o mare masura au reusit sa transforme relatiile dintre femei si barbati, dezinhibandu-le si eliberandu-le de conventii.

Creatorul de moda Olivier Saillard considera ca bikinii reprezinta „puterea feminitatii si nu puterea modei, iar emanciparea costumelor de baie este legata in mod clar de emanciparea femeii”. Kathy Peiss de la University of Massachussets este de parere ca bikini au dus si la inflorirea culturii fitness, care „insufla ideea ca nu se imbatraneste niciodata”.

Joan Jacobs Brumberg, autoarea lucrarii „An Intimate History of American Girls”, tine sa remarce insa ca aceasta moda a bikinilor n-are tocmai o actiune benefica asupra sanatatii mentale a femeilor, iar „femeile americane ar trebui sa-si dea seama ca sunt dezbracate de o cultura sexuala care se presupune ca le exprima frumusetea prin faptul ca le dicteaza cum sa-si modeleze emotiile”.

Asadar bikinii au pâna si puterea de a lansa dezbateri si de a crea opinii despre ce mai inseamna de fapt feminitatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *