Agentul pre si post-electoral virtual

Cu tot mai multi electori online – din pricina profesiei sau de placere -, campaniile electorale se duc astazi tot mai mult si pe net. Echipele de campanie incearca sa fie persuasive; electoratul isi poate exprima liber nu doar votul ci si opiniile despre vot.

 

Ne cerem scuze! Noi nu ne cerem!

 

Internetul poate stimula dezbateri politice locale sau globale – daca cineva il pune sa faca asta.

 

Sub efectul intensitatilor din campania electorala, un student american a creat un site in care cerea scuze, in numele unei jumatati dintre compatrioti, pentru realegerea lui Bush. Imediat, partizanii lui „Bush for ever” au lansat un site-replica, prin care isi reafirmau increderea in presedintele reales si in valorile propavaduite de acesta.

 

sorryeverybody.com

 

Bush a castigat si noul mandat tot la limita. Acea „majoritate dintre americani” care l-au votat a legitimat alegerile facute pana acum de catre “cel mai puternic dintre pamanteni” si i-a dat acestuia puterea sa faca aceleasi alegeri inca patru ani. O alta “majoritate dintre americani” isi cere acum scuze lumii intregi pentru faptele electorale ale concetatenilor. Scuzele sunt postate pe situl sorryeverybody.com (h t t p : / / s o r r y e v e r y b o d y . c o m /) .

 

Situl a fost creat de James Zetlen, un tanar american care studiaza neurostiintele la University of Southern California. El spune ca oamenii nu obisnuiesc sa-si ceara scuze pe net, dar a venit vremea sa o faca. “Lumea are nevoie sa inteleaga faptul ca in America sunt si oameni carora nu le place ce face guvernul”, isi explica Zatlen resorturile interioare. “Iar din mail-urile pe care le-am primit am vazut ca sunt oameni apartinand comunitatii internationale care apreciaza asta”.

 

Intr-adevar, sorryeverybody.com a inregistrat un numar imens de vizitatori si a primit mesaje din Germania, Franta, Canada, Australia, Israel, Brazilia, China samd. Drept pentru care studentul de 20 de ani poate sustine cu tarie acum ca a intentionat sa starneasca o dezbatere globala in jurul alegerilor americane – si a reusit! “Se presupune ca Internetul face comunicarea dintre culturi, tari si oameni mai simpla. Se presupune ca arunca punti. Dar nu o face automat, cineva trebuie sa o faca. De altfel, e si un fel de amuzament”, mai spune studentul american.

 

Scuzele au vad

 

In scurt timp dupa lansare, situl sau a primit 27 de milioane de vizite, ale unor persoane dezolate de realagerea lui W. Fete triste, americanii ramasi anti-Bush arboreaza pancarte sau bucati de carton cu inscriptii precum: «Dear the world, we did our best», «Sorry Earth, New Jersey. Did our best», «I'm sorry. I'm smarter than 59 millions Americans. PS: My brain is a size of a walnut» (un caine), «I'm weird, I'm psycotic, I'm a Navy recruit, and I'm sorry. I didn't vote for him. Johan».

 

Doar ca succesul sitului penitentilor americani a sufocat traficul prin serverul universitatii pe care era postat, conducerea institutiei fiind obligata sa solicite mutarea lui. Zatlen a mutat deja situl pe un server particular, dar intretinerea lui ajunge la circa 7.000 USD pe luna. De aceea, dat fiind si traficul masiv, creatorul sitului de penitanta a postat reclame online si a anuntat ca accepta donatii, pe care afirma ca le va folosi pentru dezvoltarea sitului si alte opere de caritate. Mesajul webmasterului este: “Lumea trebuie sa inteleaga ca exista oameni in Statele Unite care nu apreciaza ceea ce face Casa Alba.”

 

werenotsorry.com

Ca raspuns la situl pentru scuze, au aparut, la scurt timp, vreo opt situri ale celor care nu gasesc ca au de ce sa regrete realegerea presedintelui Bush. Primul a fost werenotsorry.com (h t t p : / / w w w . w e r e n o t s o r r y . c o m /) . Deschis de imaginea unui GI American, mesajul acestui sit-replica este: “Majoritatea americanilor care au votat la 2 noiembrie l-au ales pe presedintele Bush. Nu exista nici un motiv pentru a ne scuza in fata restului lumii pentru credinta noastra in libertate si democratie. Acest sit este pentru aceia dintre noi care vor sa le spuna camarazilor nostri americani si restului lumii ca noi credem in presedintele Bush si in programul sau”. Daca pe situl de penitenta figurile sunt triste, situl victoriosilor are o galerie pestrita pana la nelinistitor: o femeie-soldat, un barbat intre doua varste cu arme la brau sau un dos de barbat… 

 

Joc online pentru câstigarea alegerilor

 

Recenta campanie prezidentiala din Uruguay s-a purtat si online. Pentru a atrage electoratul tânar, opozitia de stânga a creat jocul online „Cambiemos” (Sa-i schimbam), numit dupa tema de campanie a candidatului Frente Amplion - devenit, la 31 octombrie a.c., primul presedinte uruguayan de stânga din ultimul secol. 

 

Limbaj tânar

 

„Jocul este un puzzle despre construirea unei noi tari, prin punerea impreuna a imaginilor sperantei”, suna descrierea pe care o face acestui instrument de marketing politic, creatorul sau, designerul uruguayan Gonzalo Frasca. „Uruguay este o tara care a trecut prin cea mai rea criza economica din istoria sa, de aceea campania s-a concentrat pe a spune oamenilor ca putem face o schimbare, lucrând impreuna”, a explicat Frasca, pentru programul Go Digital al BBC. „Ceea ce am dorit sa facem a fost sa atragem atentia asupra unui mod alternativ de contactare a publicului tânar. O multime de tineri nu au incredere in politicieni sau sunt total deconectati de politica, asa incât jocurile video sunt o cale, un limbaj care poate arunca un pod intre cele doua lumi”, a explicat designerul uruguayan, aflat in prezent la Departamentul de Estetica Digitala si Comunicare din cadrul Universitatii de Tehnologia Informatiei din Copenhaga.

 

Noua strategie

 

Impunerea gamingului ca modalitate naturala de exprimare in rândul generatiilor tinere inseamna ca tot mai multi dintre cei care au ceva sa le spuna vor folosi aceasta new media ca instrument de comunicare. Prin Cambiemos coalitia uruguayana de stânga a incercat sa mai faca un pas in câstigarea foarte strânsei competitii electorala cu centru-dreapta la putere: 10% din voturile care urmau sa faca diferenta veneau din partea unor tineri care au votat pentru prima oara. „Cred ca jocul ii incurajeaza pe tineri sa invete mai multe despre politica. Chiar daca in jocul propriu-zis nu se afla prea multa informatie politica, acesta se gaseste pe situl partidului, care are linkuri spre o multime de pagini politice, astfel incât tinerii pot descoperi multe informatii despre candidat”, a mai spus creatorul jocului.

 

Cambiemos este considerat primul joc video oficial menit sa duca la victoria in alegeri a unui partid politic din America Latina. „Este pentru a doua oara când se intâmpla asta in lume, prima fiind ultima campanie electorala din Statele Unite, in care s-au folosit cinci sau sase jocuri oficiale. Este o noua strategie”, a conchis Gonzalo Frasca, care s-a implicat si in campania candidatului la nominalizarea democratilor americani Howard Dean.